Höst

Höst

onsdag 11 november 2015

Lite motigt

Efter för många dagars vila var det dags igår. Mina och Kåres lackförbättringar skulle slipas och poleras. Rubbning och polertrasa köptes.
Men, bilen startade inte, efter en lång stunds gnuggande på startmotorn kom jag på att jag hade soppatorsk, lätt fixat iofs.
Nåväl, på plats hos Kåre började slipning med 2000-papper följt av rubbing, men...inget hände. Jag har aldrig köpt rubbningen på bilden förr och kommer aldrig göra det igen. Funkar helt enkelt inte, i alla fall inte på min bil. Här surnade vi till lite och då vi åxå inte var helt 100% nöjda med kulören bestämde vi oss för att börja om. Så de lagade lackskadorna slipades ner och ny färg ska på. Sen blir det rubbing av annat fabrikat. :-(

2 kommentarer:

  1. Jag har lite tips...
    När man bättrat småskador med pensel vill man först försiktigt slipa ned den lilla droppen eller bättrade punkten med slippapper utan att slipa ned omkringliggande lackytor. 3M har en liten gummicylinder som en trådrulle i storlek som man sedan monterar små självhäftande slippapper på. Slippapper som är ungefär som en lagningslapp för cykelslang. Kornstorlek 1000-3000 typ. När man suddat ned till rätt nivå går man på med grovrubbing (Fast cut på 3M språk), följt av finrubbing, följt av polish och sedan vax. Googla upp en 3M produktkatalog så ser du vad jag menar. Det finns till och med små skärande hyvlar för att ta bort rinningar i lacken med. Kan vara läge att åka förbi någon lokal bilvårdsfirma och lyssna vad dom har. Har du tur kan du få köpa några enstaka prylar för dina skador

    SvaraRadera
  2. Tar med mig detta. 3M är oprövat i mitt garage. Tack

    SvaraRadera