Höst

Höst

torsdag 29 januari 2015

Dåligt lås

Volvoförsäljaren i Jämtland har alltid hetat Bilbolaget, därav den fina nyckelringen. Tyvärr har nycklarna till bilen varit ett stort problem, troligen för att låsen är gamla eller nycklarna svaga eller en kombo av de båda. Problemen började ganska snart efter köpet. Första nyckeln vreds av i tanklocket och 2-3 till i tändningslåset. Som tur är har jag märkt när det är på gång och hunnit ta ur nyckelt, halvt avvriden. Så, jag har nämt det förr, en ny låssats kanske skulle göra susen . Nån sa att det kan vara trögt nere i själva " trumman" där låscylindern går in i tändningslåset, alltså att det inte alls behöver vara fel på låscylindern. Jag har läst någonstans om andra 1800-ägare med samma problem men inte förstått felet. Även om det blir ny nyckel får den gamla nyckelringen sitta kvar.

2 kommentarer:

  1. Montera ur tändningslåset och kolla. Vrid vänster till radioläge, sedan går lilla knappen att trycka in vid panelen på insidan. Det är på sidan av cylindern. Du får kräla under med liten lampa. Man brukar kunna trycka med liten skruvmejsel på knappen som är fjäderbelastad.

    Trögheten kan bestå i att låshylsan inte är helt rund eller ligget i spänn mot instr. panel. Du kan behöva justera detta och även smörja. Det är sällan vridmojen nere framför låscylindern som krånglar.

    SvaraRadera
  2. Aha, förstår. Då vet jag vad jag ska titta efter. Tackar

    SvaraRadera