Höst

Höst

fredag 30 januari 2015

Mattan igen


Postar upp en bild som jag tror varit med förr, min orginalmatta över kardantunneln.
Mattans mysterier börjar nu klarna med god hjälp av bloggkollegor, tack X3, andra 1800 vänner samt klubbens bildarkiv.
Den matta jag har i min bil dyker upp någon gång runt chnr 3000 på vissa bilar, kallas special trim. Hur länge den hänger med är osäkert, i alla fall för mig, kanske hela 1963? Här behövs mer input. I min bil fanns den i alla fall. På bilden ser den lite knölig ut, formpressningen har väl tappat lite spänst på 52 år. Mattan har alltså inga skarvar eller skoningar förutom läderförstärkningar vid gasfoten. Hade jag bara haft de 2 främre mattorna hade de fått ligga kvar absolut. Är man museiman och orginalkramare så är man, orginal är bäst. Konstigt, det verkar svårt att hitta en bil med slik matta idag, många är bytta mot nya. Visst, de nya är fina men är man ute efter hur det såg ut 1963 stämmer det inte riktigt. Svår balansgång det där, har själv massor av nya delar på bilen. Man får väl reflektera från fall till fall och köra på det som känns bäst. Med mattan kommer jag göra en habrovink som det heter. Jag kommer använda mattanfrån VP. Dom var mycket vänliga och sålde mig en ny bit till kardan, jag förstörde ju min. Men hittar jag två hyfsade begagnade frammattor så byter jag tillbaka till orginalet. Så jag kastar ut en efterlysning igen; har någon såna mattor över så kan ni göra en god affär. Med hänsyn till hur många bilar det finns med nya mattor så bör det ligga gamla slitna på garagevindar både här och där, kolla gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar